2009/01/13

Tack för internet!
Så mycket man behöver ta reda på. Hur gjorde vi före internets tid!? Har hittat en bra community http://www.sviv.se/. Det står för "svenskar i världen". Dels har det gett mig svar på många frågor om att emigrera, men även gett upphov till nya som jag inte alls tänkt på.
Hur går det till med körkortet t.e.x. Har tydligen bara 3 månader på mig att byta mitt svenska körkort mot ett Kanadensiskt. Bra att veta ett tag innan då man ska avlägga ett teoriprov för att få det nya. Min svåger köpte mig teoriboken jag behövde och skickade hit, så nu kan jag läsa på här hemma i god tid.
Vad jag märkte den månaden jag var på besök där var att utan bil kommer man inte långt. Eftersom jag bor mitt i Göteborg idag så har jag ingen bil. Här kan man ju gå överallt eller åka spårvagn och buss. Små avstånd mellan det mesta. Men i Kanada är det inte gångavstånd till något kändes det som. Det är inte heller byggt för att man ska ta sig fram till fots.
Min nya familj där tyckte jag var väldigt konstig när jag ville gå ut och gå. "Vi kan köra dig, vart vill du, vad ska du göra?". Att bara gå ut och promenera för att det är skönt är uppenbarligen inget de gör där.
En annan sak som jag tog reda på ganska snart var vad det kostar att frakta saker dit. Otroligt dyrt!! Kontentan är att det enda i ska ta med är i princip våra kläder. Resten får vi fixa där. Ska bli kul att bygga upp ett nytt hem. Och som tur är har de Ikea där;).
Kan leva utan det mesta, menjulmust är jag extremt beroende av och det säljer de på Ikea. Jippi!
Min äldste son ska flytta hemifrån 1/3 så det blir inget problem att hitta nytt hem för de saker vi har. Bra för honom och bra för oss. Det enda vi inte hittat nytt hem till än är makens katt. Men det får ge sig med tiden.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar