2010/02/03



Matlagning
Idag har jag hjälpt Samira att göra chis barak (egenhändig tolkning av arabiskan). Det är ungefär som ravioli, men de kokar dom i filmjölk. Mycket pilljobb med det. Said han kavlade och fotograferade då han tyckte att formen var så kul på skapelserna. Ni får gissa själva vad han associerade till.
Mycket av samtalen här handlar om mat. Hummus är ett av de vanligaste orden tror jag:) Andra ord som används flitigt och som jag därför lärt mig är; shalas=sluta, tajeb=ok, bra, gott mashnon=galen. Och givetvis namnet på en massa maträtter.
Saids far och bror bara skakar på huvudet åt att han lagar mat och hjälper till att baka. Väldigt gammaldags kvinnosyn i den här kulturen. I går kväll så skämdes Samira nästan för att hon och jag satt i soffan och drack kaffe medans Said diskade. " Här sitter 2 kvinnor och latar sig och mannen jobbar". Helt fel i hennes ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar