2010/03/30

Måtta på anpassningen får det vara
Apropå Marias kommentar; jag försöker verkligen anpassa mig, men ibland känns det som om jag är den enda som gör det. Och jag vill faktiskt anpassa mig till ett kanadensiskt liv och inte ett arabiskt.
Det har varit flera som sagt " då får du lära dig arabiska nu då". Nä, jag har faktiskt flyttat till ett engelspråkigt land och vill i första hand förbättra min engelska. Jag kan säkert klara mig väldigt bra på den engelskan jag redan kan. Jag pratar bra mycket bättre än flera i familjen här. Men jag vill ha ett rikt språk som jag kan uttrycka allt jag känner med. Kanadensarna är väldigt toleranta med att man bryter och stakar sig då faktiskt nästan hela befolkningen är invandrare.
Har funderat på varför jag inte vill gå till kyrkan. Har aldrig behövt tänka så mycket på det innan eftersom ingen har bett mig gå dit. De tror att jag inte har någon tro och så är det inte alls! Jag tror, men absolut inte på det som de etablerade kyrkorna står för. De har tagit det som från början var ett fint kärleksbudskap och förvandlat det totalt. I princip allt kvinnoförtryck kommer från kyrkan. Hur många krig startas inte på grund av kyrkan? Och de kristna med sina korståg och sitt missionerande!! Vad är det?! Tvinga på folk en åsikt och tro.
Nä, jag tror starkt; på allas lika värda, på kärleken mellan människor och över gränser. Jag tror på energier och karma. Jag tror på människans förmåga att klara allt hon bestämmer sig för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar