2010/06/24

Miljön?
När folk frågar mig här om vad jag upplever som den största skillnaden mellan Sverige och Kanada så är det första jag tänker på miljömedvetenheten. Och idag så blev det så tydligt. Jag skulle tvätta och öppnade ett nytt paket med tvättmedel. I det så låg det en skopa. Det ligger alltså en skopa i varje nytt paket som sedan slängs när det är tomt. Fattar ni hur många skopor det blir per år i ett land med 35 miljoner invånare! Samma sak med tandkrämen. I Sverige slutade vi för flera år sedan att ha en kartong runt tuben för att minska sopberget. Men i detta stora land så har de fortfarande det. Och påsar i affären sen då; de her skitkassa, små påsar. Så när en familj veckohandlar så kommer de hem med typ 15-20 stycken som bara slängs för att de går knappt att använda igen. Detta försöker de åtminstone få bukt med. Sedan 1 år tillbaka ungefär så tar butikerna betalt för påsarna, cirka 35 öre styck, men det är inte populärt bland folk. Men jag tycker att jag ser fler och fler som väljer att ta med sig påsar hemifrån nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar